
 

Argentina Expels TeleSUR and RT: Double Standards When it Comes to 
Press Freedom 

 

By Zachary Cohen  

Research Associate at the the Council on Hemispheric Affairs 

 
On June 8, the Argentine government notified the Latin American television network 

teleSUR that their services would be shut off in the country within 15 days.1 TeleSUR, the 
brainchild of Hugo Chávez, is an alternative left-wing news organization founded through the 
cooperation of seven left leaning Latin American governments including Venezuela, Ecuador and 
Cuba. It gives a voice to the popular sectors of the hemisphere, covering news that often calls into 
question some of the right-wing biases of the hegemonic news media and provides information 
which promotes regional integration in Latin America. Although Argentina cited a “[renewal of] 
program listings,” as the reason for teleSUR’s dismissal, Patricia Villegas, the president of 
teleSUR, pointed toward underlying reactions against the left-leaning network, decrying the 
notice as “censura” (censure).2 3  

 
On June 10, the television station RT (also known as Russia Today) received a similar 

summons. The Russian channel, which has been operating in Argentina for the past two years 
since a deal was signed between the countries, was told that their suspension from broadcasting 
would take place in 60 days.4 RT aims to provide an “international audience with a Russian 
viewpoint,” and just like teleSUR, emphasizes the importance of alternative, non-hegemonic 
perspectives.5 

 
The blatant censorship of these two opposition voices in Argentina is an alarming 

violation of hemispheric press freedom, and points to a larger issue at hand: the immense double 
standards of the mainstream media in its coverage, or rather non-coverage, of this matter. The 
removal of teleSUR and RT from the Argentine media scene has not elicited much media 
attention from corporate media news outlets, though the story would most likely be breaking 
news and inspire outrage were it occurring in a country with a progressive government. 
 
Comprehensive Policy Changes in Argentina 

On December 10, 2015, Argentine President Mauricio Macri was sworn in to office, 
replacing progressive leaning President Cristina Fernandez de Kirchner.6 Macri’s presidency 
represents a drastic shift for the country across the board. Within the past six months, Macri has 
reversed a multitude of Kirchner’s policies and has begun to further advance neoliberal free 
market policies through the removal of currency controls and the promotion of proposals 
regarding free trade.7 In addition to economic changes, Macri’s distinct foreign policy goals have 
been described by teleSUR as a “180-degree turn from previous administrations.”8 He has made 
efforts to improve relations with the United States, while distancing Argentina from the ledger of 



Argentina Expels TeleSUR and RT: Double Standards When it Comes to Press Freedom 
 

17 June 2016              ∙ coha@coha.org ∙ http://www.coha.org  2 

left and left-leaning governments of Latin America. After his state visit this past March, 
President Obama noted that Macri’s Argentina has become a “key ally” to the United States, in 
stark contrast to the rather hostile bilateral relations held during the Kirchner administration.9 10 

 
President Macri’s expulsion of teleSUR represents the continuation of a longer narrative.  

When Venezuelan President Hugo Chávez celebrated the launch of the Venesat-1 satellite in 
2005, he was taking a stand against traditional media, reflecting his commitment to battling U.S. 
hegemony and building a more Bolivarian and integrated Latin America.11 At its launch, 
Argentina was committed to the cause of independence and integration, and was teleSUR’s 
second largest TV sponsor, with a 20 percent stake in the enterprise; Venezuela remains the 
largest shareholder, at 51 percent.12 13  However, in March, Macri pulled Argentine funding from 
teleSUR.14 According to Argentina’s Director of Communications Hermann Lombardi, the 
decision to withdraw was based on the fact that Argentina’s government was “prohibited from 
sharing their view.”15 Although the removal of funding on the basis of distinct ideological 
differences is understandable, it is inexcusable to remove teleSUR from the mix of television 
networks operating in the country. Regardless of teleSUR’s association with progressive 
governments, it should not be automatically excluded from the households of millions simply 
because of an ideological disagreement between the government and the media markets. 

 
Double Standards in the Media 

The troubling double standard of corporate media is explicitly evident in this issue and 
has serious implications for the role of the United States in Latin America. Mainstream media 
jumps on the chance to criticize the “Pink Tide” nations, with major critiques often levied toward 
Venezuela in regards to their shortcomings in the area of press freedoms.  These criticisms were 
exceptionally prominent in 2007, after President Chávez decided not to renew the license for 
RCTV after they vocally supported the coup against him. 16 17 For his actions, Chávez was 
condemned by the United States and the European Union, and received vast media attention. 
Yet, in the broader picture, the judgments regarding Venezuela’s press freedoms are often 
exaggerated and simplified, lacking the complexities of a more realistic portrayal of the country’s 
situation.18 El Nacional, one of Venezuela’s largest newspapers, continues to provide the 
opposition viewpoint to President Nicolás Maduro, with open calls for regime change published 
and printed.19 Additionally, news station Globovisión has consistently held an independent voice, 
often speaking out against the government.20 Nonetheless, the level of disdain that Maduro’s 
regime receives by the mainstream media, including by papers such as The New York Times, 
reflects a distinct bias against the left-wing government in discussions on the subject of press 
freedoms.21 

 
The situation in Argentina is very different today from Venezuela in regards to freedom of 

the press. Through his censure of teleSUR, Macri has preemptively silenced the most vigorous 
reporting on the human cost of his economic adjustment policies and explicitly revealed his 
willingness to expel unwanted sources of media to push his own narrative.  Yet, there has been 
little to no international reaction. In fact, at the time of this article’s publication, teleSUR and RT 
themselves are among the few major news organizations to have written any extensive coverage 
of the stories since they broke last week. Through its silence, the mainstream media is complicit 
in Macri’s censure of expression, all while continuing to emphasize and exaggerate Maduro’s 
actions.  

 
 Macri’s newfound friendship with the United States, alongside the willful negligence of 
issues surrounding censorship in the mainstream media, cannot be considered a coincidence. 

http://www.coha.org/


Argentina Expels TeleSUR and RT: Double Standards When it Comes to Press Freedom 
 

17 June 2016              ∙ coha@coha.org ∙ http://www.coha.org  3 

His commitment to resolving Argentina’s economic woes through U.S.-friendly policies, in 
addition to his overall right-wing realignment, have fostered a swift transition of Argentina’s 
international image. Moreover, teleSUR and RT are associated with countries in direct 
competition, ideologically and economically, with Washington.  By undermining the influence of 
media which stem from left leaning Latin America and anti-U.S. Russia, Macri effectively 
expands the capacity of anti-left, pro-U.S. media to influence his country. With this purposeful 
rebranding in mind, it is believable that media in the United States would begin to emphasize the 
more favorable face of Argentina, while disregarding issues such as censorship. 
 

One of the pillars of COHA’s philosophy is the support of democratic values in their fullest 
form, which includes supporting freedom of the press. In any country, it is imperative to 
maintain a diverse set of viewpoints, and for different perspectives to be both treated with 
dignity and challenged without any fear of suppression. To be complicit in the violation of such 
freedoms is tantamount to the acceptance of the violations themselves, and COHA will not be 
silent while others find it appropriate to remain so. COHA urges the Argentine government to 
reconsider its removal of teleSUR and RT, and to invite, rather than suppress, debate over the 
economic, political, and social outcomes of the change of course being implemented by the Macri 
administration. 
 

By Zachary Cohen 

Research Associate at the the Council on Hemispheric Affairs 

 

1 “Macri Gov’t toTake teleSUR off Argentine TV service in 15 days,” teleSUR, June 8, 2016, accessed June 10, 2016, 

http://www.telesurtv.net/english/news/Macri-Govt-to-Take-teleSUR-off-Argentine-TV-Service-in-15-Days-20160608-

0034.html. 
2 Ibid. 
3 Patricia Villegas, Twitter, June 8, 2016, accessed June 10, 2016, 

https://twitter.com/pvillegas_tlSUR/status/740569267536596993. 
4 “Argentina to suspend RT from national broadcasting,” RT, June 11, 2016, accessed June 13, 2016. 

https://www.rt.com/news/346172-argentina-suspends-rt-television/. 
5 “About Us,” RT, accessed June 14, 2016, https://www.rt.com/about-us/. 
6 Ignacio de Reyes, “Change ahead: Mauricio Macri’s visión for Argentina,” BBC, December 10, 2015, accessed June 10, 2016, 

http://www.bbc.com/news/world-latin-america-34899223. 
7 Ibid. 
8 “Is Argentina Turning into a US Proxy in South America?” teleSUR, June 1, 2016, accessed June 10, 2016, 

http://www.telesurtv.net/english/news/Is-Argentina-Turning-into-a-US-Proxy-in-South-America-20160601-0028.html. 
9 Martin Torino, “Obama abrió la puerta a Macri para un Tratado de Libre Comercio con Argentina,” Cronista.com, March 16, 

2016, accessed June 10, 2016, http://www.cronista.com/economiapolitica/Obama-abrio-la-puerta-a-Macri-para-un-Tratado-de-

Libre-Comercio-con-Argentina-20160324-0086.html. 
10 Andrew Trotman, “Argentina files legal proceedings with UN against Obama government,” The Telegraph, August 7, 2014, 

accessed June 10, 2016, http://www.telegraph.co.uk/finance/financialcrisis/11019875/Argentina-files-legal-proceedings-with-

UN-against-Obama-government.html. 
11 https://books.google.com/books?id=d02Do0qmJrMC&dq=telesur+chavez+satellite&source=gbs_navlinks_s 
12 “Argentina pulls out of leftist TV network Telesur,” The Guardian, March 28, 2016, accessed June 10, 2016, 

https://www.theguardian.com/world/2016/mar/28/argentina-telesur-tv-network-venezuela-hugo-chavez. 
13 “New Latin American Televison Network Telesur Officially Launched,” Democracy NOW,  July 26, 2005, accessed June 10, 

2016, http://www.democracynow.org/2005/7/26/new_latin_american_television_network_telesur. 
14 “Argentina pulls out of leftist TV network Telesur.” 
15 Ibid. 

                                                        

http://www.coha.org/


Argentina Expels TeleSUR and RT: Double Standards When it Comes to Press Freedom 
 

17 June 2016              ∙ coha@coha.org ∙ http://www.coha.org  4 

                                                                                                                                                                                                    
16 “Chávez Shuts Down Venezuelan TV Station as Supporters, Opponents Rally: A Debate on the Closing of RCTV,” 

Democracy NOW, May 31, 2007, accessed June 13, 2016, 

http://www.democracynow.org/2007/5/31/chavez_shuts_down_venezuelan_tv_station. 
17 Roy Carroll, “Chávez silences critical TV station – and robs the people of their soaps,” The Guardian, May 23, 2007, 

accessed June 13, 2016, http://www.theguardian.com/media/2007/may/23/venezuela.broadcasting 
18 Joe Emersberger, “Macri Tilts Argentina’s Media Landscape in his Favor,” teleSUR, April 3, 2016, accessed June 14, 2016, 

http://www.telesurtv.net/english/opinion/Macri-Tilts-Argentinas-Media-Landscape-in-his-Favor-20160403-0033.html 
19 John Otis, “Last critic standing,” Committee to Protect Journalists, February 22, 2016, accessed June 10, 2016, 

https://cpj.org/blog/2016/02/last-critic-standing-how-el-nacional-defies-challe.php. 
20 https://cpj.org/blog/2016/03/after-venezuelan-elections-globovision-shows-more-.php. 
21 Daniel Lansberg-Rodriguez, “Stealth Censorship in Venezuela,” The New York Times, August 6, 2016, accessed June 10, 

2016, http://www.nytimes.com/2014/08/07/opinion/daniel-lansberg-rodriguez-stealth-censorship-in-venezuela.html. 

http://www.coha.org/

